onsdag 20 mars 2013

Utformning av lärandesekvens

I den här kursen har vi cirkulerat kring frågorna; Vad står jag för? och Vilken sorts lärare vill jag vara? Frågor som lyfts till ytan när man utifrån sig själv väljer att formulera en lärandesekvens för en hypotetisk elevgrupp.
   Jag omgrupperar, min senaste VFU klass får agera objekt, det kanske underlättar? Men det är många aspekter att ta hänsyn till.
- Vad säger läroplanen? Är läroplanen lag?
- Diskussionen i Lövstedt om det skapande barnet
- Barnens intressen
- Mina intressen
Vad vill jag med min undervisning? Jag vill etablera ett intresse för ämnet och undervisningen eftersom elevernas motivation är en förutsättning för att de ska bli/vara delaktiga. Hur gör jag det? 
   När jag var ute på VFU tyckte eleverna att det var roligt att måla frukter med pastellkritor och måla över med vattenfärg. Men de förstod inte vad det var bra för? Jag vill förmedla ett förhållningssätt som gör att de förstår hur och varför det är viktigt att ha olika kunskaper i ämnet samt skapa ingångar som gör att de själva kan uppleva det lustfyllda i att skapa och den kreativa processen.
   Jag tror att bildanalys kan vara en intressant ingång för den elevgruppen jag har i åtanke. En uppgift jag minns från min egen skoltid är när vi fick göra olika sorters bilder och samla i en portfolio, jag minns att jag gjorde en propagerande, en konstnärlig, en informerande och en reklambild. Om prinsessor.

Här är den propagerande "Prinsessan, en kvinna av folket".

Källkritik/ Bildanalys årskurs 4

Syftar utvecklar förmågan att analysera bilders uttryck, innehåll och funktion samt skapa bilder gör att uttrycka budskap.
   Hur barn förstår bilder är avgörande för deras sätt att tänka och tolka sin omgivning och hur de förstår sig själva som en del av kontexten.
Vi undersöker gemensamt vilka olika sorters bilder det finns genom en stadsvandring, där vi ser informerande skyltar, propagerande och säljande reklam samt en konstnärlig bild som också den är reklam(för en utställning på muséet). Stadsvandringen agerar uppstart för arbetet i klassrummet där vi använder vårt samlade lager av information för att fördjupa oss i de olika bildgenrerna. Löfstedt(2004) menar att barn behöver få tilldelat sig olika sorters bilder som ett komplement till dem de möter i sin vardag.
   De olika genrerna vi arbetar med och problematiserar är informativa, konstnärliga, reklambilden och sagobilden.
   Arbetet avser ca.6 lektioner. 1 för uppstart, 4 för de olika genrerna (alternativt fördjupande i färre och då mer tid) samt utvärdering/utställning

   Eleverna kommer bedömas på hur väl de förmedlar sitt bildbudskap. Genom att de visar att det finns en förståelse och underliggande betydelse för bildbudskapet ökar också deras möjligheter att kommunicera med bilder i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar