onsdag 5 juni 2013

Reflektion V.21-22

 Hemtenta! Eller vi kanske inte ska kalla den det? Avslutande examinerande aktivitet..fast det blir väl den avslutande reflektionen..ja, <3 barn har många namn.
   Med brist på saftig referensbas började jag formulera/skissa på min aktivitet i bildanalys. Identitet och ideal blev mitt tema och via ett sokratiskt samtal ska eleverna undersöka hur idealen förändrats.
   Det kändes som en intressant och användbar aktivitet. Det blir så uppenbart hur knasiga vissa ideal är och det öppnar för att eleverna granskar sin omgivning och blir mer kritiska ( ökar sin visuella literacy/kompetens). Vi gavs feedback på vårt utkast vilket var bra för det fortsatta arbetet, helst skulle vi haft en vecka till på oss så att man hade kunnat ge respons ytterligare en gång...men så är det, tid är ofta en bristvara.
   Min största svårighet var att få plats med allt jag ville ha sagt på fyra sidor, det blev många kompromisser och i slutskedet hade jag svårt att avgöra vilka delar som var viktigast, skulle lärandeprogressionen eller bedömning ha störst plats..det flyter ju samman...hjälp!
   I slutändan blev jag ändå relativt nöjd, jag lyckades formulera det jag mer eller mindre ämnade...och det får man väl vara nöjd med? Om någon vill ha planeringen mailar jag gärna men det blir lite långrandigt med hela tankegången här på bloggen.
   Veckans insikter har framförallt handlat om yrkets och uppdragets komplexitet, ibland känns det som vi ska vara en slags övermänniskor som klarar av att balansera precis allt. Och visserligen ser jag mig själv som oerhört kompetent, om än ödmjuk, så känns det stundtals både hopplöst och näst intill omöjligt. Ett inkluderande perspektiv exkluderar, det är alltid någon som exkluderas. Hemskt. Individuell anpassning/resursfördelning.  Svåra frågor. Tunga frågor.
 
 Nä nu blir det trädgård och blommande vallmo!


Tack Linnea för fina vallmon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar