söndag 14 april 2013

Reflektion V.15

Vad är det som gjort att jag hamnat här. I livet liksom. Diskuterande med "svärmor" om spireor, svartvinbärsbuskar och gullregn. Nu växer scillor, krokus, tulpaner och diverse lökväxter såsom pärlhyacint, pingst- och påskliljor. Rhodedendron knoppas, syren och pioner likaså. Det är något som händer i luften. 


Den här veckan har innehållit både högt och lågt. Jag har försökt att hitta en ingång till exit. Vidare blev ingången min utgång. My Exit. Som leder ner i min trädgård. Vad finns i den och vad representerar den. För mig. 
   Onsdagens handledning öppnade upp för mig och hade en väldigt tillåtande ton. Det var skönt och gjorde att jag kände att jag kunde hänge mig åt vad jag faktiskt vill göra, som ständigt pockar på min uppmärksamhet. Den miniföreläsning vi fick av Anna gjorde mig uppmärksam på flera aspekter av processen som är nödvändiga men kanske inte alltid så angenäma. Förvirring hör till. I den här undersökande processen kommer jag att undersöka vilka faktorer det är som spelar in när man lever med en trädgård. Det viktigaste som Anna sade handlade för mig om drivet. Jag har känt en brist på den varan men har inte kunnat formulera det rent konkret. Det är klart man behöver ha ett driv för att komma någonstans i en process. Det är ju så självklart. Men på något sätt hade jag bestämt mig för att den här ingången skulle vara svår. Det skulle gå lite trögt i början, därför undersökte jag mina olika riktningar.




                                                                                                 Bild hämtad från fröken Frans blogg
Ingela beskriver hur hon samlat in information/material under veckan,något jag verkligen kan känna igen mig i. Eftersom processen i hög grad tillåter frihet har jag ägnat ganska mycket tid åt att samla in. Surfa runt och förkovra mig i trädgårdsvärlden.   
   Jag känner att jag är i början av att lära mig mycket om den kreativa processen, men jag känner inte än att jag kan formulera den ordentligt. Rent konkret har jag lärt mig hur jag ska använda kameran för att filma, samt att dokumentationen av en process i naturen hör hemma lika mycket i bildämnet som naturkunskapen#lärdom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar