måndag 11 mars 2013

Reflektion V.8

   Den här veckan utvecklade sig inte riktigt som jag planerat. Först hade jag tänkt gå på några "traditionella" gallerier och konsthallen med min mormor för att sedan gå några dagar själv och upptäcka Röda sten, Mors Mössa osv. Jag hann inte med så många som jag velat denna veckan, men har för avsikt att besöka många fler inom kort.
   Jag fick en knuff i rätt riktning. Det ger så oerhört mycket att se "pågående" konst till skillnad från att bara läsa om historien, något jag kommer ta med mig när jag själv undervisar i bildämnet. Man behöver kontinuerligt input från omvärlden, omgivningen.
   Något jag insåg när jag strosade längs Götabergsgatan ( vi började vid Kim Anstensen och avslutade på Erik Dalbergsgatan och galleri Backlund) med mormor var vilken skillnad jag upplevde i bemötande, plötsligt blev man betraktad som en potentiell köpare framför student. Det var intressant att se och gjorde mig uppmärksam på många tidigare upplevelser då jag knappt känt mig välkommen. De stereotypa gallerierna ger inte utrymme för utsvävningar, det är ganska sterilt. En anledning som gör att jag är nyfiken på att ta mig ut till Röda sten. Sist jag var där var på gymnasiet och för mig är det en plats som skiljer sig avsevärt från det stereotypa jag beskrivit ovan. Att lyssna på de andra i klassens upplevelser gjorde mig nyfiken. Ond design på Rhösska, One day på Världskulturmuséet, Taryn Simon på Hasseblad Center och nya utställningen på konsthallen som kommer snart är några utställningar jag gärna vill se.
   Vad har jag lärt mig den här veckan? Egentligen är det en uppföljning på det arbetet vi haft under terminen hittills. Rummet. Det skapande rummet, det offentliga rummet - sammanhanget. Vart konst visas och hur den visas var en diskussion som också var tydlig under fredagens avslutande kursseminarie. Som betraktare är man olika känslig för omständigheterna runtomkring och vi har alla våra egna erfarenheter varför det som konstscen är viktigt att tillfredsställa ( om det är syftet) eller att vara tydlig i sitt uttryck ( för att väcka frågor ).
    I vilket sammanhang mina framtida elever kommer befinna sig i är avgörande för hur jag kommer att formulera undervisningen, och att skapa en diskussion kring konsten. Dess placering och innebörd. Framförallt känns det skönt att efter de här veckorna lyckas omfamna och ta in det material vi arbetat med, som hög grad är oss själva och vår egen arbetsprocess men också i perspektiv till andra ( klasskamrater) och omvärlden ( utställningar).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar