Galleribesök på Götabergsgatan med Mormor.
Jag och mormor började vid Konsthallen, som var stängd. Vilket var synd eftersom jag läst om "brottsplatsen" eller "the crime scene" på deras hemsida och var nyfiken. Samtidigt verkade inte mormor så imponerad av det jag berättade, så det kanske var lika bra. Vi tittade på traditionella utställningar hela eftermiddagen och jag observerade tekniker, penseldragen, vissa var utblandade med salt, det var tempera och akvarell.
Jag räknade inte med att bli "dazzled" eftersom det vanligtvis brukar handla om ganska traditionell konst på de här gallerierna. Men det var en del som lämnade avtryck.
Gitte Eidslott ställde ut på galleri 1( Erik Dahlberg), hon gick ut från Valand förra året. Hon använde bl a salt i sina målningar och blandade tekniker. Det var non-figurativt men föreställde eller representerade mycket i mina ögon, mycket känsla men samtidigt eftertanke och harmonisk komposition.
På galleri Thomassen delade två konstnärer utrymmet.
Marcus Eek och Olli Piippo ( Bilder från galleri Thomassen). Båda hade staden Berlin i sin historia, vilket skulle vara den gemensamma nämnaren på något sätt (?!). Hursomhelst. Olli Piippos utställning växte ju längre tid man befann sig i rummet som från golv till tak bestod av gul-svarta dukar. Med undantag av 3 röda inslag samt två inramade verk. Härinne blandades geometriska figurer, med orientaliska mönster, figurativt och abstrakt, naket med stövlar. Han använde en teknik där han skrapade bort färg som han lade i lager , svart på gult och gult på svart. Väldigt effektfullt med signalfärgerna. Eeks utställning kändes blek efteråt.
På Galleri & more såg vi en kurdisk utställning som ackompanjerades av en pianolektion, reklam för egen fotografistudio och nyss avslutat Klimt-kopie projekt. Väldigt märkligt sammanhang. Rörigt to say the least. Hans utställning var en detaljrik pastellhistoria som utspelade sig bland toner och instrument. Lekfullt, dekorativt kanske, men intressant...njae.
Kim Anstenssen visade blandade verk av olika konstnärer som inte lämnade något större avtryck, det som lämnade avtryck var bemötandet. Här kände jag mig inte välkommen. Akvarellerna var skickligt gjorda med motiv från Marsstrand som mormor kände igen, det var mysigt. Det fanns också öde interiörer från Kreta som var visade ett vackert ljusspel.
Galleri Backlund ( Erik Dahlberg) höll på med en hängning av tempera-målerskan Pia Millhed, glada, käcka motiv som hade för hög mättnad för min smak. I lokalen trängdes överblivna verk från tidigare utställningar och galleristen var mån om att SÄLJA, i inbjudan till vernissagen fick vi med kommande utställningar och jag blev nyfiken på Mattias Sammekulls "Möte med de andra" som börjar den 13april.
Efteråt känner jag att jag vill se mer..ett bra avslut.