Den här veckan gick fort. Nu väntas en veckas reflektions/återhämtningspaus i våriga pastellfärger. Som de tidigare veckorna i kursen avslutar jag också denna med fler frågor vilket är skönt. Jag tycker det triggar.
Jag tycker om att fokus den här veckan legat på didaktiken eftersom det på många sätt är den klurigaste biten i kursen. Det är viktigt att vi vänder och vrider på lektionsplaneringar, hur man kan formulera syften, mål och göra det meningsfullt för eleverna. Jag hade nog i och för sig önskat att vi hunnit med mer konkreta diskussioner då tisdagens seminarium inte utvecklade min förståelse. Samtidigt kändes det skönt att det lyftes kritik mot litteraturen eftersom det annars lätt blir lag på ett lite obehagligt "bigbrother" sätt.
Det är få tillfällen som är så tillfredställande som när man utformat en lektionsplanering som i genomförandet bara funkar.
En del denna veckan har varit fokus på material en fråga trots att den är av betydelse inte engagerat mig så mycket. Vad ett material kan vara känner jag att jag har viss kunskap om, vidare anser jag inte att det på något sätt dikterar hur jag vill arbeta.
Idag(fredag) var en oväntad avslutning. Istället för att presentera den lärandesekvens vi förberett skulle vi illustrera den i en bok som vi sedan plomberade - som i en tidskapsel.
Längst ner låg arkiven.

håller med om att frågor triggar. då blir inte allt lika självklart utan man börjar tänka och ifrågasätta.
SvaraRaderaÖnskar att vi andra också hade er kunskap om lektionsplanering...känner att jag famlar i blindo...mycket som är oklart men vet att tillslut löser sig det mesta! Mycket av det vi gjort tycker jag öppnar upp för nya frågor, funderingar och tankar
SvaraRadera